عمومی

با دستگاه برش لیزری ورقه های فولادی بیشتر آشنا شویم

دستگاه برش لیزری

روش برش لیزری؛ روشی نوآورانه است که امکان برش دقیق را فراهم می‌کند. استفاده از دستگاه برش لیزری ورقه های فولادی به دلیل کاربردهای متعدد آن در سطح صنعتی بسیار محبوب شده است.
برای انجام این تکنیک نیاز به دستگاه برش لیزری است که می‌تواند از نوع صنعتی یا شخصی باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که دستگاه برش لیزر چیست، چگونه کار می‌کند و از چه موادی می‌توان استفاده کرد.

دستگاه برش لیزری
دستگاه برش لیزری

دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی چیست؟

دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی با کمک گرمای ساطع شده توسط آینه‌ها یا فیبرهای نوری عمل برش را انجام می‌دهد. آن‌ها می‌توانند انواع مختلفی از ورق‌های فولادی را بسته به نوع لیزر برش دهند.

دستگاه برش لیزری به شما امکان حکاکی یا برش ورقه‌های فولادی و قطعات فولادی از انواع مختلف را می‌دهد. این عملکرد با کمک یک برنامه دو بعدی انجام می‌شود که از طریق آن تجهیزات کنترل می‌شود.

دستگاه، پرتو لیزر بسیار قدرتمندی از خود ساطع می‌کند که وقتی با سطح ماده تماس پیدا می‌کند، بسته به آنچه مورد نیاز است، آن را برش می‌دهد یا حکاکی می‌کند.

دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی را می‌توانید به دو شکل موج پیوسته و همچنین موج پالسی تهیه کنید. پرکاربردترین لیزر موج پیوسته است، زیرا امکان برش انواع مختلف ورق را بسیار سریعتر از لیزر پالسی می‌دهد. همچنین آن‌ها کارآمدتر، قابل اعتمادتر و ساده‌تر هستند.

دستگاه برش لیزری ورقه های فولادی
دستگاه برش لیزری ورقه های فولادی

تجهیزات لیزری چگونه کار می‌کنند؟

دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی از تشدید کننده لیزر و سر برش تشکیل شده است. تشدید کننده لیزر چیزی نیست جز یک لوله شیشه‌ای بسته با دو آینه که یکی در مقابل دیگری چیده شده اند.

این لوله با دی اکسید کربن و گازهای دیگر مانند گازنیتروژن، گازهلیوم و همچنین گازهیدروژن یا اکسیژن پر شده است. در لحظه‌ای که دستگاه شروع به کار می‌کند، تخلیه الکتریکی ایجاد می‌شود و این گازها را به پرتوی نور تبدیل می‌کند.

آینه‌ها این پرتو را از طریق یک عدسی منحنی به سمت سر برش هدایت می‌کنند که آن را روی یک نقطه متمرکز می‌کند (مشابه ذره بین عمل می‌کند).
معمولاً این سر با یک تسمه یا زنجیر به مکانیزمی متصل می‌شود که آن را دقیقاً روی یک منطقه حرکت می‌دهد.

اهمیت فاصله برش را نباید دست کم گرفت، زیرا اگر خارج از نقطه فوکوس باشد، ممکن است کیفیت برش تحت تأثیر قرار گیرد.

قدرت پرتو نور بسته به ماده و ضخامت آن می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برخلاف فولاد برای کار با مواد انعکاسی مانند آلومینیوم استفاده از دستگاه برش لیزری با توان ۶ کیلو وات الزامی است. دلیل این امر این است که فلزات رسانایی حرارتی خوبی دارند و همچنین می‌توانند نور را منعکس کنند، بنابراین انرژی اعمال شده برای غلبه بر این محدودیت‌ها باید بالا باشد.

تجهیزات لیزری
تجهیزات لیزری

حداکثر ضخامت برای برش ورق فلزی با توجه به مواد چقدر است؟

فرآیند برش لیزری ورق فلزی قادر به برش بیشتر فلزات است. با استفاده از پرتو لیزر، فلز با دقت بسیار بالا، بدون سوراخ و بدون زنگ زدگی برش داده می‌شود.
دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی می‌تواند اکثر مواد را برای انواع مختلف اندازه گیری‌ها و ضخامت‌ها با بالاترین کیفیت ممکن برش دهد.

  • فولاد کربن: ۱۵ میلی متر
  • فولاد ضد زنگ: ۶ میلی متر
  • آلومینیوم: ۶ میلی متر
  • برنج: ۴ میلی متر
  • مس: ۴ میلی متر

دستگاه برش لیزری صنعتی چه نوع موادی را می‌تواند برش دهد؟

همانطور که گفته شد دستگاه برش لیزر بسته به قدرت لیزر می‌تواند با مواد مختلفی مانند پلکسی، پلاستیک، کاغذ، استیل، فولاد ضد زنگ، مقوا، پارچه، شیشه، چرم، آلومینیوم، پلی کربنات و غیره کار کند.
به طور معمول دستگاه برش لیزر بر روی سطوح صاف و افقی برش می‌دهد، البته در برخی موارد می‌توان سطوح سه بعدی را حکاکی کرد. برش لیزری صنعتی قادر به برش مواد حجیم‌تر و مقاوم‌تر است، در حالی که یک کاتر شخصی برای برش کاغذ، مقوا یا سایر مواد برای DIY استفاده می‌شود.

با گذشت زمان این تجهیزات مدرن شده‌اند و دقیق‌تر و بیشتر شده اند. امروزه دارای عملکردهای ویژه‌ای مانند تنظیم خودکار عمودی، مکان‌یابی نشانگر لیزری و نشانگر زمان است که کار بی‌نقص را تضمین می‌کند.
البته دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی یک دستگاه تخصصی است که فقط برای برش ورق‌های فولادی ضخیم و نازک کاربرد دارد.
در صنایع وابسته به ورق فولادی از این نوع دستگاه استفاده می‌شود، زیرا دقت آن بسیار بالا بوده و سرعت عمل آن فوق العاده خوب است.

دستگاه برش لیزری صنعتی
دستگاه برش لیزری صنعتی

دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی به شما امکان انجام انواع کار را می‌دهد. علاوه بر برش، قابلیت حکاکی یا هر دو را نیز دارد. دقت آن به حدی است که لبه‌های محصولات برش خورده بعد از اتمام کار نیازی به سوهان کاری و پرداخت ندارند.

به همین دلیل است که به طور گسترده در صنعت فلز برای برش‌های بسیار دقیق، در صنعت نساجی برای برش الگوها، قالب‌ها و مدل‌ها و در معماری برای ساخت مدل‌ها استفاده می‌شود.
همچنین برای ساخت قطعاتی مانند، قطعات موتور یا جزئیات خودرو استفاده می‌شود. به همین ترتیب با دستگاه برش لیزری ورقه‌های فولادی می‌توان برش‌های زیر را انجام داد:

  • برش ورق مورد نیاز برای صنایع ساختمان (درب، پنجره و غیره)
  • برش ورق مورد نیاز برای بدنه خودرو
  • برش ورق مورد نیاز برای صنعت هوا فضا
  • برش ورق مورد نیاز برای صنعت اسباب بازی
  • برش ورق مورد نیاز برای الکترونیک
  • برش ورق مورد نیاز برای صنایع نظامی
  • برش ورق مورد نیاز برای لوازم خانگی (یخچال، لباسشویی و غیره)
  • برش ورق مورد نیاز برای تجهیزات کشاورزی
  • و غیره

استفاده از دستگاه برش لیزری، تضمین کننده نتایج با کیفیت بالا در موادی مانند فولاد ضد زنگ، فولاد معمولی، ورق فولادی، آلومینیوم یا مس، در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *